Wat met de luchtkwaliteit op kantoor?

Gezonde lucht in bedrijfsruimtes is minder vanzelfsprekend dan je zou denken. Dat is jammer want de kwaliteit van de binnenlucht beïnvloedt niet alleen de gezondheid en het welzijn van je werknemers, maar ook hun productiviteit en algemeen comfort. Een professionele analyse van de lucht op kantoor loont daarom zeker de moeite!

Invloed van allerhande factoren

Misschien stond je er nog niet bij stil maar de luchtkwaliteit op kantoor hangt af van verschillende mogelijke bronnen van verontreiniging. Die kunnen zich zowel binnen als buiten bevinden.

 

Denk bijvoorbeeld aan:

 

  • gebrekkige ventilatie
  • vluchtige organische stoffen (VOC’s) uit kantoormeubilair, vloerbedekking, verf, lijm en schoonmaakproducten
  • fijnstof en chemische dampen uit printers
  • chemische stoffen en allergenen op oppervlakken en in tapijten
  • microbiologische verontreinigingen, zoals schimmels, bacteriën en virussen - vooral bij vochtproblemen of ontoereikende ventilatie
  • koolstofdioxide (CO2) met menselijke ademhaling als primaire bron van CO2 in kantoren
  • fijnstof en luchtverontreiniging van buiten, zoals uitlaatgassen van voertuigen, industriële emissies en bouwstof
Mensen zitten in een vergadering op kantoor.

Gezondere werknemers

Wil je gezondheidsrisico’s en ongemak bij je werknemers vermijden? Dan ga je best proactief te werk: door de luchtkwaliteit op kantoor te meten. Studies tonen namelijk aan dat het ziekteverzuim van werknemers merkbaar hoger ligt in kantoren met een slechte luchtkwaliteit.

 

Voorboden hiervan zijn hoofdpijn, vermoeidheid en irritatie van ogen en luchtwegen. Werknemers in goed geventileerde kantoren - met een betere luchttoevoer en lagere concentraties aan CO2 en andere schadelijke stoffen - zouden zo’n 61 procent beter presteren op cognitieve taken dan in conventionele werkomgevingen. Door de luchtkwaliteit op kantoor te verbeteren, vermindert het ziekteverzuim met 10 procent en verhoogt de productiviteit met 10 procent.

2 mensen overlopen samen de risicoanalyse binnenluchtkwaliteit.

Verplicht voor werkgevers

Een betere luchtkwaliteit in kantoren en publieke ruimtes is ook een doelstelling van de overheid. Als werkgever ben je verplicht om een risicoanalyse uit te voeren en de luchtkwaliteit op de werkplek te beoordelen.

 

Het gaat daarbij om de identificatie van verontreinigende stoffen en van mogelijke risico's in ruimtes waar werknemers lange tijd verblijven - denk aan vergaderzalen, kantoren en klaslokalen. Neem gerust contact met ons op als je hierover meer wilt weten.

Risicoanalyse en gerichte aanbevelingen

Om eenvoudig de luchtkwaliteit op kantoor te analyseren, ontwikkelden we bij Arizo het AQM-programma (Air Quality Monitor). Een geavanceerd meettoestel monitort gelijktijdig alle essentiële parameters: koolstofdioxide, koolstofmonoxide, ozon, stikstofdioxide, VOC's, luchtvochtigheid, temperatuur en fijnstof. Zo krijg je een volledig beeld van de luchtkwaliteit en ontdek je de aanwezigheid van verontreinigende stoffen.


Het resultaat: je komt exact te weten welke de risico’s zijn in je kantoor en krijgt aanbevelingen op maat om de kwaliteit van de binnenlucht te verbeteren. Je werknemers beschermen is ten slotte ook onze prioriteit.