Luchtkwaliteit: kantoor
Gezonde lucht, blije medewerkers
Een goede luchtkwaliteit op kantoor is essentieel voor de gezondheid en productiviteit van je medewerkers. Door je bewust te zijn van de oorzaken en gevolgen van slechte luchtkwaliteit, en door slimme maatregelen te nemen, kan je als facility manager of preventieadviseur een gezondere en meer energieke werkomgeving creëren.
Waarom is luchtkwaliteit op kantoor zo belangrijk?
De ziektelast te wijten aan slechte binnenluchtkwaliteit wordt geschat op 750.000 miljoen euro per jaar in België. Er wordt hiernaar ook veel onderzoek uitgevoerd, onder andere in kantoren en scholen. Vaak zijn de juiste, kleine inspanningen voldoende om de luchtkwaliteit aanzienlijk te verbeteren. Hierdoor stijgt de productiviteit tot 10 %, de cognitieve vaardigheden tot 50 % en vermindert het ziekteverzuim met 35 %. Indrukwekkende cijfers, niet? Net daarom is een onderzoek van de luchtkwaliteit bij jou op kantoor zo waardevol.
Wetgeving rond de luchtkwaliteit in werklokalen is vastgelegd in de Codex Welzijn op het werk. Deze praktische richtlijn biedt instructies over hoe de binnenluchtkwaliteit gewaarborgd moet worden. Het is van belang om deze wetgeving te begrijpen en toe te passen, om gezondheidsrisico’s tot een minimum te herleiden.
Bronnen van verontreiniging
- Beperkte verluchting – slecht onderhouden ventilatiesysteem
- Printers
- Kantoormeubilair en vloerbekleding die chemische stoffen uitdampen
- Kantoormateriaal
- Infiltratie van vervuilde buitenlucht
- Te droge lucht – ozon
- Keukens/refters
- …
Gezondheidsrisico's
- Sick building syndrome
- Verminderde productiviteit
- Verminderd denkvermogen
- Klachten: hoofdpijn, vermoeidheid, prikkende ogen, droge keel, hoesten
- Ziekteverzuim en burn-out
- Slechte werksfeer
- Personeelsverloop
De luchtkwaliteit onderzoeken
Waar zit het probleem? Dat moet je eerst helder hebben. Met deze tools lukt dat:
- ‘Smart Life CO2+’-meter: een goedkopere manier om een duidelijk beeld te vormen van je binnenluchtkwaliteit.
Koop hier je 'Smart Life CO2+'-meter
- AQM-programma: gedetailleerde risicoanalyse binnenluchtkwaliteit.
Lees meer over ons AQM-programma
- DIY VOC-meting: als er verhoogde VOC-waarden (Vluchtige Organische Stoffen) gedetecteerd worden via de metingen hierboven, kan een verdere analyse nuttig zijn om de bronnen en risico’s te bepalen.
Breathtaking air quality op kantoor
De luchtkwaliteit op kantoor heb jij in de hand. Met eenvoudige meetinstrumenten en gerichte analyses spoor je als facility manager en preventieadviseur verontreiniging op, en kan je actie ondernemen.
- Geen vermoeide en zieke medewerkers meer
- Meer energie, een fijne werksfeer
- Gemoedsrust voor jou en je team
De luchtkwaliteit op kantoor onderzoeken? Maak je vrijblijvende afspraak met de specialisten van Arizo.